Penetrometr w budownictwie i drogownictwie. Jakie ma znaczenie?

Czym jest penetracja asfaltu? Jakie ma znaczenie?
Penetracja asfaltu to miara konsystencji tego materiału. Parametr ten - mierzony z użyciem penetrometru - jest miarą wytrzymałości nawierzchni drogowych. Im wyższa wartość penetracji, tym bardziej miękki i elastyczny jest asfalt. Te cechy są pożądane przede wszystkim w przypadku dróg szczególnie narażonych na działanie mrozu i drgania. Elastyczny asfalt cechuje się lepszą odpornością na pękanie i zapewnia dłuższą, bezproblemową eksploatację danego odcinka.
Z kolei niższa penetracja oznacza twardszy asfalt. Ta właściwość jest preferowana w miejscach narażonych na podwyższone temperatury - np. w kotłowniach lub suszarniach. Penetracja asfaltu za pomocą penetrometru jest więc jednym z najważniejszych parametrów tego materiału. Dlatego jej badanie za pomocą penetrometru okazuje się niezbędne w procesie doboru odpowiedniego rodzaju asfaltu do konkretnych warunków eksploatacyjnych dróg.
Badanie penetracji asfaltu - na czym polega?
Badanie penetracji asfaltu polega na pomiarze głębokości, na jaką igła penetracyjna obciążona określoną siłą, może zagłębić się w próbce asfaltu w określonym czasie i temperaturze. Do przeprowadzania badania stosuje się dedykowany aparat - penetrometr. Wynik pomiaru penetracji asfaltu wyraża się w jednostkach penetracji. Jedna jednostka odpowiada 0,1 milimetra zagłębienia igły w próbce. Duże zagłębienie igły przekłada się wyższą wartość penetracji. To z kolei oznacza większą miękkość i plastyczność materiału.
W warunkach laboratoryjnych badanie penetrometrem jest ustandaryzowane. Próbkę asfaltu poddaje się obciążeniu 100 g przez określony czas i w odpowiedniej temperaturze - te parametry uzależnione są od penetracji asfaltu. Proces rozpoczyna się od sprawdzenia czystości i suchości sworznia oraz igły penetracyjnej - zanieczyszczenia lub wilgoć mogłyby zniekształcić wyniki pomiaru.
Igła jest ustawiana w pozycji zerowej, a następnie opuszczana tak, by zagłębiła się w próbce. Pomiar polega na automatycznym rejestrowaniu głębokości, na jaką igła zagłębia się w asfalcie. Konieczne jest wykonanie co najmniej trzech pomiarów penetrometrem na różnych miejscach próbki przy użyciu różnych igieł - średnia odczytów stanowi ostateczny wynik badania.
Penetrometr - przyrząd do pomiaru penetracji
Najważniejszym elementem penetrometru jest trzpień cylindryczny (igła). Powinien on być wykonany zgodnie z normą EN12697/2. Może mieć powierzchnię 1 lub 5 centymetrów kwadratowych. Poza tym w skład penetrometru wchodzi również rama, na której osadzone są poszczególne części:
- zestaw obciążników zapewniających obciążenie z siłą 500 N;
- czujnik zegarowy;
- wanna z termostatem.
Penetrometry występują w wariantach jedno- i dwustanowiskowych (oba można zamówić na viateco.eu), co umożliwia dobór przyrządu idealnie dopasowanego do specyfiki pracy danego laboratorium. Do penetrometrów dołączane są poza tym dwie wanny. Pierwsza - większa - służy do przygotowywania próbek badanego materiału. Druga - mniejsza - przeznaczona jest natomiast do ich unieruchomienia na czas przeprowadzenia pomiaru.
Dzięki precyzyjnie działającym penetrometrom inżynierowie mogą zapewnić odpowiedni skład nawierzchni drogowej. Ma to ogromne znaczenie dla użytkowników dróg, przekładając się na komfort i bezpieczeństwo ich eksploatacji.
Informacja handlowa, dodano: 2023-10-03
Komentarze, opinie o penetrometr w budownictwie i drogownictwie. jakie ma znaczenie?
Elektronarzędzia do domu - niezbędnik każdego majsterkowicza
Elektronarzędzia to podstawa dobrze wyposażonego domu, szczególnie dla osób, które cenią samodzielność w naprawach i remontach. Dzięki nim można zrealizować wiele ...







